Excel Dersleri V

EXCEL DE GRAFİK ÇİZİMİ:
Excel de kullanacağımız en önemli özelliklerden biri de grafik seçeneğidir. Yapılan çalışmaların grafikle ifade edilmesidir. Bir sınıfta okuyan öğrencilerin başarı grafiği veya sınıftaki öğrencilerin yaş veya veli grafiğini yapmak istiyoruz veya hava sıcaklığı grafiği vs. Bunun için yapmamız gereken işlemleri bir örnekle açıklayalım.
Bir haftalık sıcaklık ortalamasını gösteren bir grafik çizelim.
Grafiğimizi oluşturmak için önce günlerin ve sıcaklıkların gösterildiği bir tablo oluşturalım, ardından “Ekle/Grafik” seçeneklerini tıklayıp açılan pencereden istediğimiz grafik Türünü daha sonrada Grafik alt türünü seçelim ve “İleri” komutunu tıklayalım.


Ardından veri aralığı için önce alttaki resimde görüldüğü gibi günleri seçtim, daha sonra araya noktalı virgül koydum verileri ayırdım, daha sonra sıcaklık miktarlarını gösteren sütunu mausumla tarayarak seçtim buradaki bilgilerimde Veri aralığı satırına girmiş oldu. Ardından “İleri” komutunun tıkladım.


Daha sonra grafik başlığını aşağıdaki resimde de görüldüğü gibi “HAVA SICAKLIK GRAFİĞİ” olarak girdim, İstersem isim vermeyebilirim ama grafiğimizin ne olduğunu ilk görenlerin anlayabilmesi için grafiğimize bir başlığın girilmesinde fayda vardır.

“Son” komutu ile grafiğim oluştu. Aşağıdaki resimde grafiğin oluşmuş halini görüyoruz.


Şimdi de grafiğimin üzerine mausumun sağ kulakçığı ile tıklayıp biçimlendirmeye çalışayım. Tıklama ardından açılan


pencereden ”Grafik Alanını Biçimlendir” komutunu tıkladım. Açılan pencereden istediğim renkleri seçip grafiğime uyguladım.


Ayrıca çizgi şeklini, çizgi rengini istediğim gibi değiştirdim.”Yazı tipi” komutu ile yazı tipini, rengini, efektlerini ayarladım.
Mausumun sol kulakçığı ile tutup grafiğimi istediğim yere sürükleyebilirim veya silmek istiyorsam mausumun sol kulakçığı ile grafiğimin üzerine tıklar seçili hale getiririm ardından “DEL” tuşuna basarım ve grafiğimi silerim.
Grafik çiziminde dikkat etmemiz gereken nokta Veri Aralığına girilen verilerin doğru olmasıdır. Biz grafik çizim komutunu verdiğimizde bilgisayarımız dosyamızdaki herhangi bir veriyi bilgi olarak alabilir. Eğer bu bilgi bizim grafikle ifade etmek istediğimiz bilgi değilse onu silip doğru olan bilgiyi girmeliyiz yoksa karşımıza grafik yerine bir ucube çıkabilir. Uğraşmalarımız boşa gitmiş olur.

ŞİMDİ DE BURAYA KADAR ÖĞRENDİKLERİMİZİ BİR ÖRNEKLE PEKİŞTİRMEYE ÇALIŞALIM.
Önce bir sınıf listesi oluşturalım, ardından bu listede bulunan öğrencilere üç yazılı notu verelim, daha sonra yazılıların ortalamasını alalım, ardından küsuratlı olan ortalamaları tam sayıya çevirelim. Daha sonra da otomatik olarak başarılı olanların karşısına “geçti” , başarısız olanların karşısına “kaldı” yazsın. Sayılarımız değiştikçe bu değerlerde değişsin, daha sonra da aşağıdaki liste değerlerini kendisi tek tek girsin.
1-Toplam öğrenci sayısı,
2-Başarılı öğrenci sayısı,
3-Başarısız öğrenci sayısı,
4-Sınıf ortalaması,
5-En yüksek not,
6-En düşük not,
7-Grafikle ifade edelim.


Şimdi neler yaptığımızı tek tek açıklayalım, sınıf listemi oluşturduktan sonra, önce sınıftaki öğrencilerden ilk numaranın not ortalamasını aldım.
Ortalama almak için H5 hücresine gittim çünkü işlem sonucunu buraya gireceğim.Ardından “İşlev/Ortalama” komutlarını tıkladım açılan pencereden, ortalama penceresine gidip tıkladım daha sonra da ortalaması alınacak sayıları tarayıp “Tamam” komutunu tıkladım ortalama sonucu belirttiğim hücreye girilmiş oldu.Ardından bunu liste sonuna kadar kopyaladım , ortalama işlemi bitti.Aşağıda da bu formülü ve uygulamasını görüyoruz.


Alınan küsuratlı ortalamaları yuvarlamak için önce yuvarlanacak sayının yazılacağı hücreyi üzerine mausumla tıklayarak belirledim, ardından “Ekle/İşlev Yapıştır/Yuvarla” komutunu girdim. Açılan pencereye önce  “Sayı” penceresine, yuvarlanacak sayının bulunduğu hücreyi , “Sayı rakamlar” penceresine ise sayıyı yuvarlayacağım en yakın tam sayıyı bulması için “0” değerini girdim ardından “Tamam” komutunu tıkladım. Yuvarlama işlemi tamamlandı. Küsuratlı sayılarımız tam sayıya dönüşmüş oldu.
Oluşturmuş olduğum formül hücresini mausumun sol kulakçığı ile hücrenin sağ alt köşesinden tutup bastırarak çektim ve sona kadar sürükleyerek formülü tüm hücrelere kopyaladım.


Şimdi de sonuçların belirtilen sütuna otomatik olarak yazılmasına geldik. Bunun için yine “ Ekle / İşlev Yapıştır / Eğer ” komutları ardından açılan pencerelerden:
Mantıksal sınama bölümüne “(Ortalama hücresindeki değer. Burada J5 hücresine) >= 45”  ,”eğer doğruysa değer penceresine “Geçti” , eğer yanlışsa değer “Kaldı” açıklamalarını girdikten sonra “Tamam “ komutunu tıkladım. Bu hücredeki sayısal değerlerin Ortalaması 53 olduğu için sonuç bölümüne “Geçti” otomatik olarak girilmiş oldu. Bu formülü aşağı doğru kopyaladım ve ortalaması 45 ten az olanlara “Kaldı” fazla olanlara “Geçti” verileri otomatik olarak girilmiş oldu.


Yukarıda da yapılan işlemleri formülleri ile birlikte görüyoruz. Artık tablomuzdaki sayısal veriler her değiştiğinde Ortalama, yuvarla ve “Geçti/Kaldı”  sonuçları başarılı ve başarısız öğrenci sayısı da otomatik olarak değişecektir.

Yorumlar

Belgeseller


Bu blogdaki popüler yayınlar

Excel Kullanımı V

Excel Dersleri lV

Excel Kullanımı ll