Excel Kullanımı Vll
ARAÇLAR:
Araçlar
menusunda kullanacağımız bir seçenek te , “Otomatik düzelt” komutudur. Burada
verdiğimiz yeni değerle istediğimiz sözcüğü yazma imkânına kavuşuruz. Ör: mm
tuşlarını her yazıp Enter tuşuna bastığımda bulunduğum satıra “Mustafa Kültür”
yazmasını istiyorum. Bilgisayarımın bu işlemi yapabilmesi için açılan pencerede
değişen bölümüne “mm” yeni değer yerine ise Mustafa Kültür yazıyorum ve ekle
komutunu tıklıyorum. Artık bundan sonra her Mustafa Kültür yazmak istediğimde
“mm” tuşunu tıklıyorum ve otomatik olarak dosyama “Mustafa Kültür” yazılmış
oluyor.Bunu birçok örnekte kullanarak uzun uzun yazılar yazmaktan tasarruf
yapabiliriz veya yazmakta zorlandığımız birçok karakteri bu şekilde kısa yoldan
yazabiliriz.Yâda gereken değişiklikleri bu yolla yapabiliriz.
Yazım
kılavuzu ve otomatik düzelt komutları ile dosyamızdaki düzenlemeleri yaparız.
Koruma: Araçlar menusunda kullanacağımız
diğer bir menü de Koruma ‘dır. Koruma menusu, dosyamızı değişikliklere karşı
korumaya alma imkânı sağlar. Burada yapmamız gereken “Araçlar/Koruma/Sayfayı
koru” , seçeneklerinden sonra bir şifre girmemiz istenir. Bu şifreyi girdikten
sonra artık dosyamız şifreyi bilmeyenlerin her tür değişiklik tehlikelerine
karşı korumalıdır.
Eğer
dosyamızda bir değişiklik yapmak istiyorsak , “Korumayı kaldır” seçeneğinden
şifremizi girerek her tür işleme dosyamızı açarız. Girdiğimiz şifreyi dikkatli
girmeli ve unutmamalıyız. şayet unutursak dosyamızı bir daha açamayız.
Korumaya
aldığımız dosyadaki korumayı kaldırmak için aynı menüleri kullanacağız ama bu
sefer koru yerine korumayı kaldır seçeneğini tıklayacağız. ”Araçlar/Koruma/
Sayfa korumasını kaldır” seçeneklerini tıklayıp açılan pencereye
dosyamızı
korumaya alırken yazdığımız şifreyi aynen yazarız ve “Tamam” komutunu tıklarız.
Dosyamız işlem değişikliklerine açılmıştır. Bunları ilerde daha detaylı
açıklayacağımızdan burada geçiyoruz.
Veri:
Excel de
kullandığımız önemli bir menü de “Veri” dır. Veri menusu bize dosyamız üzerinde
birçok düzenleme yapma imkân tanır.
Öncelikle
dosyamızda seçtiğimiz sütundaki değerleri “Artan Azalan” veya “Azalan Artan”
şeklinde sıralarız.
Bu düzenleme
için mutlaka ilgili sütunu seçmemiz veya tanımlamamız seçili hale getirmemiz
gerekir.
Sırala: Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi
sütuna verilerimizi girdik, sonra bu verileri seçip azdan çoğa doğru
sıralamasını istedik, sıralama ölçütü penceresinden sıralama yapacağımız alanı
seçtik, ardından "Tamam" komutunu tıkladık ve altta görüldüğü gibi
sütunda düzenleme otomatik olarak gerçekleşti.
Tekrar
verimize gider bu sıralamayı ters çevirebiliriz bu seferde çoktan aza doğru
yani büyük rakamdan küçük rakama doğru veya diğer sütunu seçip verilerimizi
alfabetik sıraya göre a dan z ye doğru veya bunun tersi olarak sıralayabiliriz.
Burada
dikkat edeceğimiz nokta sıralama ölçütü verilirken dosyamızdaki verilerin
yerleri değişecektir. Bu değişiklik bizim çalışmalarımızın sonuçlarını
etkileyecek bir değişiklik olmamalıdır.
Yaptığımız
değişikliklerde sıralama ölçütü verilirken ikinci hatta üçüncü seçenekleri de
ihtiyacımıza göre kullanabiliriz.
Süz: Bize dosyamız üzerinde herhangi bir
düzenleme konusunda kolaylık sağlayan menüdür. Örnek olarak Dosyamızda çeşitli
veriler var. Biz bu verileri belli kriterlere göre ayırmak istiyoruz. Saymak
istiyoruz. Bunun için yapmamız gereken işlem “Veri/Süz” komutlarını
kullanmaktır.
Şöyle bir
örnek alalım :Bir sınıftaki öğrencileri cinsiyetlerine göre ayıracağız , yaş
guruplarına göre ayıracağız ,vs.. “Veri/Süz” komutları ardından tablonun üst
kısmına yerleşen düğmelerden istediğimizi açıp aradığımız kritere göre
sınıflandırıyoruz.
Aşağıdaki
resimde bunu görüyoruz. Eğer kullandığımız Ofis paketi 2003 ise o vakit aynı
işlemi “Veri/Filtre uygula/Otomatik filtre uygula” seçeneklerini tıklayarak
yapacağız.
Aşağıdaki
resimde Ofis XP ye göre yapılmış bir örnek görüyoruz. Daha açık olarak bir
sınıftaki kız ve erkek öğrencileri adına göre, cinsiyetine göre, doğum tarihine
göre, listeleyip görmek istiyoruz. Aşağıdaki resmi dikkatlice inceleyelim ve
yapılan listelemeleri anlamaya çalışalım.
ayrı ayrı
veya tümünü liste olarak görmeye çalışalım. Yukarıdaki resimde tüm listeyi
görüyoruz. Şimdi bu listeyi süzerek sadece kız öğrencileri görelim. O halde
“Cinsiyet” düğmesinden “K” seçeneğini alalım ve listeyi görelim.
Şimdide
sadece erkek öğrencileri görelim bu seferde cinsiyet süzme düğmesini açalım ve
“E” seçeneğini tıklayalım bakalım kaç öğrenci listelenecek
Tüm listeyi
görmek içinse bu seferde süzme düğmelerine gidelim ve “Tümünü” seçeneğini
tıklayalım.
Tıklama
sonucunda resimde görüldüğü gibi tüm liste karşımıza çıktı. Bu işlemi birçok
seçenekte kullanabiliriz.
Aşağıdaki
resimde de başka bir örnek görüyoruz. Burada görüldüğü gibi tablonun üst
kısmında süzme işlemi yapılmış ve sadece “e” yazan öğrenciler istenmiş süz
komutu öğrencileri süzerek erkekleri listelemiştir.
Tablonun alt
kısmında ise süzme işlemi yapılmadan listenin tamamı görüntülenmiştir. Burada
dikkat edersek ilk kısımda karşısında sadece “e” yazanlar listelenmişken ikinci
kısımda tamamı listelenmiştir. Burada Bir seçenek girildiği vakit tablonun tüm
seçeneklerini etkiler, yani sadece seçilen kriteri etkilemez.
“Süz” menusu
ile açılan pencerede oluşan kutular süzme işlemi için çeşitli seçenekler sunar.
Biz hangisini kullanmak istersek onu ölçüt olarak alırız.
Form: Form menusu bize dosyamızı bir form
olarak görüntüleme imkânı verir.
Bunun için
aşağıdaki örnekte görüldüğü gibi oluşturulan dosyadaki verilerden gösterilmesi
istenen değerler seçilip “Form” menusu tıklanır. Oluşan form üzerinde verilen
ölçüt kadar kayıt yapma imkânımız vardır. Bu kayıt yenileme, silme, öncekini,
sonrakini bul, ilk kayıt, son kayıt, kayıtlar arasında ileri geri hareket gibi
imkânları da bize sunar.
Olumsuz yanı
ise oluşturulan form dosya kapanırken kapatılmak ve asıl pencereye dönmek
zorunda kalmamızdır. Form açıkken dosyamızı kapatamayız. Önce formu kapatırız
daha sonra da dosyamızı kapatabiliriz
Yukarıdaki
resimde dosyamızı ve oluşturulan formu görüyoruz. Şimdide Veri menusundaki
diğer seçeneklere gidelim ve kullanışlarını öğrenmeye çalışalım.
Alt
Toplamlar:
Excel de
Tanıyacağımız Word’den farklı bir komutta “Alt Toplamlar” komutudur. Bu komutla
verilerin ayrı ayrı toplamlarını almak mümkündür. Örnek olarak bir mağazada
satılan ürünlerin kategorilere göre alt toplamlarını almak istiyoruz. Grup
olarak toplamlarını almak istiyoruz. Önce Dosyamızı oluşturalım dosyamızdaki
ürünlere kendi cinslerine göre birer kod numarası verelim bu “Kod”
numaraları ile sebzelere “200” Narenciyelere ise “300” kod numaralarını verelim
tablomuzu oluşturduktan sonra alt toplamlar komutunu tıklayalım açılan
pencereden toplama işlemi için verilen seçeneklerden istediğimizi seçelim.
“Veri/Alt
toplamlar” komutlarını tıklayalım açılan pencereden toplamını istediğimiz
değerlerin ölçüsü olarak “Aşağıdakilerin her değişiminde” penceresine “Kod “
seçeneğini alalım.
”Kullanılacak
işlem seçeneğine “Toplam” seçeneğini alalım, “Alt toplam ekleme yeri“
seçeneğine de “Ödenen Para” seçeneğini alalım ve “Tamam“ komutunu
tıklayalım. Karşımıza aşağıdaki gibi bir tablo çıkacaktır.
Burada
dikkat edersek her “Kod” numarası değiştiğinde bilgisayarımız verilerin
toplamını aldı.Burada sadece toplamların görünmesini istiyorsak o vakit (-) ile
gösterilen işaretlerin üzerine mausumuzla tıklarız ve sadece toplam sonuçlarını
görürüz.
İşte resimde
de görüldüğü gibi sadece toplamları sonuçlar halinde listeliyoruz.Tekrar
görünmesi için bu seferde (+) işareti üzerine tıklar dosyamızın önceki haline
döneriz.
Zaten burada
(+) işareti satır içersinde başka verilerin olduğunu,(-) işareti ise verilerin
tamamen açılıp görüntülenmiş olduğunu ifade eder.
Doğrulama:
Excel’in
“Veri” menusunda kullanacağımız bir önemli komutu da “Doğrulama” komutudur.
Dosyamızda satırlara veriler giriyoruz. Bu verileri girerken dalgınlıkla hata
yapabiliriz. Hata durumlarında bilgisayarımızın bizi uyarması ve hatalı
yazmaması için “Doğrulama” komutunu kullanalım.
Şöyle bir
örnekle gösterecek olursak bir liste oluşturalım bu listede hem metin türü
yazılar, hem de sayılar olsun metin olan kısımlara sayı, sayı olan kısımlara da
metin girmeyelim böyle bir hata durumunda bilgisayarımız bizi uyarsın.
Önce
listemizi oluşturalım. listemizdeki Adı Soyadı bölümlerine sadece metin girmek
ve metnin en az 5 en fazla 20 karakter olması için “Veri/Doğrulama” komutunu
kullanalım.
Bunun için
“Veri/Doğrulama” komutları ardından açılan pencereden “İzin verilen “ komutu
altındaki pencereyi açalım ve “Metin Uzunluğu” seçeneğini alalım. Ardından
“Veri” penceresine “Arasında” komutunu,”En az “ penceresine “5” , “En fazla”
penceresine “25” yazalım (Yani girilecek veri, metin olsun, metin boyutu, en az
5, en fazla 25 karakter olsun) daha sonra “Hata Uyarısı” komutunu tıklayalım
açılan pencereden “Stil” penceresine “Dur” komutunu,
Başlık
penceresine ”Dikkat” komutunu, Hata iletisi penceresine (Bize yapacağı hata
uyarı cümlesi) “Kontrol edip tekrar yazınız!” uyarılarını yazalım ve uygulamaya
geçelim. Bakalım yaptığımız çalışma gerçekten bizi hatalara karşı uyaracak mı?
Şimdi
dosyamızda “Adı” ile gösterilen yere ben bir rakam yazacağım ve sonraki sütuna
geçmeye çalışacağım bakalım ne olacak ?
Aşağıdaki
resme bakalım acaba bir hata var mı? şayet hata varsa nedir? hatamızı
bulup düzeltelim.
Evet, biz
adı bölümüne “Doğrulama” ile “Metin” ve en az “5” karakterlik bir ölçü
vermiştik, burada bu kurala uymadığımızdan bizi bilgisayarımız uyarıyor ve bir
sonraki sütuna geçmemizi engelliyor. Şimdi hatamızı düzeltelim istenilen
ölçülerde veri girelim ve verdiğimiz ölçülere göre yeniden deneyelim bakalım
olacak mı?
Evet, hatayı
düzeltince imleç bir sonraki sütuna rahatlıkla geçti.Aynı uygulamayı diğer
satırlar içinde yapabiliriz.
Yorumlar
Yorum Gönder